Betingelser for juridisk bistand fra Codex Advokat

————————————————————————–

Oslo 05.07.2021

1 Avtalens parter

Partene i denne avtalen er Pasientskadeforeningen og Codex Advokat Oslo AS (org. nr. 995 684 926), heretter benevnt «Codex».

2 Bakgrunn for avtalen

Bakgrunnen for Avtalen er at Pasientskadeforeningen og Codex ønsker å formalisere et samarbeid om juridisk bistand fra Codex til Pasientskadeforeningen og foreningens medlemmer.

3 Avtaledokumentets formål

Avtalens formål er å etablere klare retningslinjer for samarbeidet mellom partene. Dette skal legge grunnlaget for et ryddig og gjensidig fruktbart samarbeid.

4 Avtalens innhold

Pasientskadeforeningen vil med dette være en prioritert kunde som skal sikres tilgang til juridisk kompetanse på pasientskadefeltet med hurtig responstid. Det vil derfor alltid være to advokater som vil være faste kontaktpersoner slik at minst en vil være tilgjengelig.

Avtalen gjelder i utgangspunktet juridisk bistand i pasientskadesaker. Codex kan imidlertid også bistå Pasientskadeforeningen og dens medlemmer innenfor andre juridiske områder. Codex har egne avdelinger med spesialkompetanse innen familie- og arverett, arbeidsrett, eiendomsrett, skatterett, selskapsrett, klima- og miljørett og teknologi/IPR/media. Codex er dog berettiget til etter Codex sitt eget skjønn å avstå fra en oppgave, f.eks. pga. interessekonflikt.

Avhengig av sakens art, vil Codex kunne introdusere andre av selskapets advokater i forhold til fagspesialisering.

For bistand i saker for Pasientskadeforeningens medlemmer, skal det inngås særskilt klientavtale. Klientavtalen inngås mellom Codex og det aktuelle medlem.

For juridisk bistand til Pasientskadeforeningen, kan det inngås egen klientavtale som supplerer herværende samarbeidsavtale. Avtale om slik bistand kan kun inngås mellom Pasientskadeforeningens leder og Codex.

Pasientskadeforeningen og Codex skal etter nærmere avtale regulere hvordan Codex skal markedsføres på Pasientskadeforeningens nettside. Endringer med hensyn til markedsføringen av Codex på foreningens hjemmeside, skal ikke gjøres uten enighet mellom partene.

Codex skal fritt kunne profilere samarbeidet mellom partene på sine nettsider eller via andre markedsføringsplattformer.

Avtalen er ikke-eksklusiv.

5 Oppstarttidspunkt

Oppdrag som ønskes utført, påstartes straks denne Avtalen er signert.

6 Betingelser for løpende juridisk bistand

Pasientskadeforeningen og deres medlemmer vil ha rett til følgende rabatterte priser på juridiske tjenester:

30 % rabatt i forhold til de til enhver tid gjeldende standard oppdragsvilkår, jf. vedlagte Standard oppdragsvilkår for 2021. Dette gjelder juridisk bistand knyttet til konkrete pasientskadesaker. Det tilbys i tillegg gratis innledende samtale om pasientskadesaken. I saker der det allerede gjelder andre timepriser (f.eks. fri rettshjelp, utmålingssaker i NPE etter offentlig salærsats) gjelder ikke tilbudet om rabatt.

For annen juridisk bistand skal Pasientskadeforeningen og dens medlemmer få 20 % rabatt i forhold til ordinær timepris.

7 Kontaktpersoner

Pasientskadeforeningen sine kontaktpersoner hos Codex vil være:

Håvard Solberg, advokat, tlf + 47 926 63 079,

e-post: havard.solberg@codex.no

Finn Linde Eriksen, advokat/partner, tlf + 47 918 14 692,

e-post: finn.linde.eriksen@codex.no

8 Varighet/ Opphør

Avtalen varer til en av partene sier opp med – 3 – måneders gjensidig oppsigelse.

9 Diverse

For utførte oppdrag gjelder Codex sine til enhver tid gjeldende oppdragsvilkår, som vedlegges her som bilag 1. Vedlagte oppdragsvilkår er gjeldende pr hvert enkelt oppdrag som utføres.

Denne Avtalen er utferdiget i to eksemplarer, ett til hver av partene.

Oslo, den 05.07.2021

For Pasientskadeforeningen For Codex Advokat Oslo AS

_____________________                                                                          _________________________

Frank Andersen                                                                                               Finn Linde Eriksen