Veileder ved bruk av medisinsk sakkyndig

Denne siden er kun synlig for medlemmer - Du er innlogget

Bruk av medisinsk sakkyndig er vanlig i pasientskadeerstatningssaker

Mange opplever at de får støtte av den medisinske sakkyndige, og blir svært overrasket over at det kommer et avslag fra NPE. Dette kan skyldes flere faktorer. Vi vet at det er 3 punkter som skal til for å få erstatning, disse må oppfylles. I tillegg må det være årsakssammenheng mellom skaden og plagene du har.

Her kan saksbehandler «trikse» litt med mandatet. I praksis vil dette si at saksbehandler kan få det svaret man ønsker av den sakkydnige, dersom spørsmålene i mandatet er stilt på rett måte. NPE vil selvfølgelig ikke innrømme at dette skjer, men vi har sett det flere ganger.

Den sakkyndige er også kurset av NPE, i hva den får lov å si, og ikke si noe om. En sakkyndig som oppdager en feil som ikke er etterspurt i mandatet, kan ikke uttale seg om denne feilen. Derfor er det svært viktig at du forsøker å si til saksbehandler hva du ønsker at den sakkyndige skal si noe om.

NPE bruker også sine «interne sakkyndige». Det er leger og spesialister som har fast avtale eller er ansatt i NPE. Dette er god butikk for mange, og de er svært tro mot sin oppdragsgiver. Ofte har de mange års erfaring, og er drillet godt i hvordan de ordlegger seg både skriftlig og i retten. Ikke undervurder dette!

Innhent gjerne egne sakkyndigrapporter fra spesialister som er innenfor det fagfelt du er skadet i.

Du har lov til å be om en samtale eller et møte med den sakkyndige i saken din, selvom de fleste liker å se på deg som et nummer i bunken. Vi mener at saken din vinner på at du møter den sakkyndige, så forsøk på dette.

Husk å ha en god kjemi og hyggelig tone med saksbehandler og sakkyndig spesialist

Du har som medlem tilgang til vår eksklusive lukkede facebook gruppe.

Denne gruppen er tenkt for deg som ønsker å dele litt mer om saken din og deg selv, samtidig som du er trygg på at det du deler forblir i gruppen
Vi ønsker å heve kunnskapsnivået til dere og oss. Denne siden kan derfor bli et nyttig verktøy til å lære mer om pasientskadeprosessen

Og hvem vet, kanskje bygges også vennskap gjennom nye bekjentskaper

Kun de som er betalende medlemmer får tilgang til denne gruppen. Gruppen er lukket, og det er strenge krav til taushetsplikt og saklighet.
Det er ikke under noen omstendigheter tillatt å dele eller kopiere innhold fra siden.

Skroll til toppen