Vi jobber for en gjennomgang av pasientskadeordningen

I januar og februar har Pasientskadeforeningen hatt hele 4 møter på Stortinget og møtt representanter fra Helse- og omsorgskomiteen.

Det har vært kjent lenge at Pasientskadeforeningen har arbeidet for at det må foretas en full gjennomgang av pasientskadeordningen. Vi mener at det generelt er sunt med en evaluering av ordningen og om den fungerer optimalt i forhold til de opprinnelige intensjonene. Det er nå over 20 år siden forrige evaluering, så det er etter vår mening på høy tid med en ny.

Vi tror det vil være en god ting både for brukerne og pasientskadeordningen at en evaluering gjøres, slik at man kan foreta justeringer der det trengs. Selvfølgelig er Pasientskadeforeningen tilhenger av pasientskadeordningen, og vi er heldige i Norge som har muligheter til å søke om erstatning dersom en uønsket hendelse skulle oppstå.

Etter at FRP fremmet et representantforslag om full gjennomgang av pasientskadeordningen, har vi hatt flere politiske møter. Vi opplever møtene som gode og konstruktive og håper at partiene skal stemme for våre forslag, som vi også har inngitt i høringsforslag.

Vi har også hatt møte med Arbeiderpartiets representant Truls Vasvik, som sitter i Helse- og omsorgskomiteen.

Flere andre partier har avslørt for oss hva de kommer til å stemme for.

Frank Andersen i møte med medlem i Helse- og omsorgskomiteen FRPs Bård Hoksrud
Frank Andersen og medlem Helse- og omsorgskomiteen SVs Marian Hussein